Christian Saxe vandt bøfturen 2017

Banelægger Erik Folkersen ved startbordet

2 december afholdt vi vores Bøftur med sidste års vinder Erik Folkersen som arrangør. Vejret var fantastisk, Sandbjerglejren stod i al sin pragt og Rude Skov var uimodståelig og tung efter den megen regn og 10 feltsportere var mødt til start.

Erik, tydeligvis fortsat i lykkerus over sidste års suveræne sejr i forsøg nr. 50! havde involveret hele familien inkl. børnebørn i forberedelserne. Instruktionen var tydelig, tid handicaps var som altid hemmelige, diskretionære, kunne ændres til det sidste og tog ikke hensyn til dårlig form eller evt. psykiske lidelser. Der var straf point til skildpadderne, men også bonus point til gazellerne

Modsat traditionen og utallige tidligere Bøfture havde Erik lavet en reel bane, tilsat hovedbrud for de akademiske skytter. Kortet var fra 1985 med ”få” opdateringer bl.a. nye søer, gamle beplantninger var blevet til højskov og tidligere åben og gennemløbelig skov nu forvandlet til svært gennemtrængelig krat. Kortet var klippet i 5 stykker og disse var vendt i forskellige retninger. Disse udfordringer er som bekendt ingen hindring for en ægte feltsporter og der blev konkurreret med alle midler under mottoet: ”Det gælder ikke om at vinde. Det gælder om at vinde stort!”

Efter heroiske indsatser og et stort spænd i deltagernes tidsanvendelse havde vi et resultat. Vores nye inspektør Christian Saxe havde endelig lært af tidligere års begynder fejl og vandt efter at have fundet alle 15 poster under den normerede tid og dermed bonus point. Det sidste viste sig afgørende da Christian var skarpt forfulgt af endnu en frådende gazelle i form af NEOH.

Til frokost fik vi tilslutning af Johan Goth og Mogens Løppenthinen. Der blev sunget, fremført recitativer i nye og fornøjelige varianter (Munken ”skratttade” hele vejen til Happaranda!), spist (Erling Heidler skabte endnu en gang misundelse med den af Lorna tilbedte ”løvemad”) og alt var som det skulle være og iflg traditionerne. Der blev afsluttet med fanesang og Perlefiskeren på Bjerget, hvorefter bedre halvdele kunne afhente resterne af deres lykkelige mænd efter endnu en vellykket Bøftur.

Tak til Erik og familien og tillykke til Christian. Vi glæder os til at se hvad du finder på til Bøfturen 2018

4206 Carsten Sveding