Det siger sig selv, at Akademisk Skytteforening – med den historie – har en lang række både saglige og usaglige traditioner, som vi dels plejer og hæger om, dels søger at udvikle tidssvarende.

Gule ærter før en generalforsamling. Et par år spiste vi forloren skildpadde,

men folkets røst kaldte de gule ærter tilbage.

Når AS – som oftest i forbindelse med sportslige eller saglige arrangementer – fortsætter dagen med mere selskabelige, festlige, sociale aktiviteter, vil man opleve et lystigt lag, hvor gamle dyder lever side om side med moderne.

Frokost i lejrgaden efter en konkurrence

Vores sangbog er altid fast inventar, og mange af de gamle kendte sange bliver sunget igen og igen, snapseritualet bliver afprøvet som supplement til den som oftest medbragte madpakke, de traditionelle absolut nødvendige taler bliver holdt og de mere eller mindre velfortjente hædersbevisninger overrakt.

På ”Toppen” efter et arrangement

Mange af vore aktiviteter foregår på Høje Sandbjerg, og det er en næsten fast tradition, at dagen afsluttes med en tur til ”Toppen”, hvorfra vi – uanset om det er sol eller tåge – nyder udsigten over Øresund mod Sverige. Det er faktisk lidt vanskeligt at beskrive, det skal opleves.

Der er virkeligt tale om lystigt lag, men det er værd at bemærke, at uanset, hvor lystigt en dag måtte udvikle sig, glemmer vi aldrig alvoren, og til sidst rejser vi os altid og synger ”Fanesangen”, som blev skrevet af en gammel AS-skytte. Fanesangen blev sunget 1. gang, da AS fik overrakt sin fane i 1867.

Fanesangens 1. vers i Carl Ploug's originalmanuskript

AS uglen indtil 1929 As Uglen fra 1930

Fanen fra 1867

Banneret

Vi har nogle mærkedage og minder, som vi holder i hævd.

F.eks. har AS hvert år den 11. februar fra 1919 - 2009 ophængt en krans i Kongeporten på Christiansborg ved mindetavlen for Stormen på København i 1659. Vi sluttede normalt af med en lille sammenkomst et sted i nærheden.

I 2009 - ved 350 års jubilæet - afholdtes en særlig højtidelighed med deltagelse af mange gæster og foreninger. Der var efterfølgende en større reception i Kanonhallen på Tøjhusmuseet.
Se BLAD 1-2009 og i FOTOGALLERI

Efter dette jubilæum har AS besluttet, at kranseophængning kun vil ske hvert 10. år.

Historiebøger

AS har udgivet en række historiebøger, hvor du kan finde yderligere oplysninger om vores spændende baggrund.

Hvordan disse købes: Se KØB og SALG